ایران گستر در صدد آن است تا شما عزیزان را با نحوه کار با گوگل وبمستر تو که بهترین ابزار برای تحلیل سایت و کاربران سایت است آشنا کنیم. که تمامی این مقالات را به صورت کاملا رایگان در اختیارتان قرار میدهد, پس با ما همراه باشید.
یکی از ابزارهایی که مورد نیاز برای ارتقای
سئو سایت استفاده میشود
گوگل سرچ کنسول (
Google Search Console) میباشد. در این با نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول آشنا خواهیم شد و به معرفی بخشهای مختلف آن میپردازیم.
گوگل سرچ کنسول که پیش از این با عنوان
گوگل وبمستر تو شناخته میشد، ابزاری ارائه شده توسط گوگل برای بررسی وضعیت وبسایت در موتورهای جستحو و مشاهده آماری در این خصوص میباشد.
اگر بهینهسازی سایتتان در موتورهای جستجو و یا به اصلاح سئوی سایت شما فاکتوری حائز اهمیت است و در خصوص آن مطالعاتی داشتهاید، حتما با اهمیت سئو و ابزار گوگل سرچ کنسول نیز برخورد داشتهاید.
این ابزار فوقالعاده آماری مانند بازدیدهای سایت، کلیدواژهای جستجو شده، لینکها و بکلینکها، صفحات ایندکس شده در گوگل، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وبسایت شما، خطاهای احتمالی در دسترسی، خطاهای امنیتی و … را در اختیار شما قرار میدهد.
تفاوت گوگل سرچ کنسول با
گوگل آنالیتیکس در ارائه آمار این است که در آموزش گوگل آنالیتیکس دیدیم بیشتر آمار کمی بازدید را در اختیار شما صرفا جهت اطلاع از بازدید قرار میدهد،
اما گوگل سرچ کنسول با ارائه آمار کیفی و مشخص کردن مواردی مانند کلیدواژههای سرچ شده، لینکهای هدایت شده به وبسایت شما، نمایش صفحات حاوی خطاهایی مانند 404 و … سعی در ارائه راهکار برای بهبود وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو دارد.
گوگل وبمستر تو یا سرچ کنسول گوگل یا (Google Webmaster Tools (GWT یکی از ابزارهای کمکی گوگل برای بهبود سئو سایت سایت شما می باشد,
که به صورت رایگان در اختیار شما و سایر مدیران وب سایت ها قرار گرفته است تا وب سایت خود را با توجه به ابزارها که دارند مورد بررسی قرار دهند تا بدین وسیله به سئو و بهینه سازی وب سایت خود کمک کنند
مشاهده ترافیک وب سایت
مشاهده خطاهای احتمای مانند خطای dns , خطای سرور ، مشکل در amp ، مشکل در دسترسی ربات ها به وب سایت
ثبت نقشه سایت برای بهبود سرعت ایندکس مطالب وب سایت
مشاهده بک لینک های وب سایت
ثبت نقشه سایت
برای اینکه بتوانید از ابزار گوگل وبسمتر استفاده کنید نیاز است وب سایت خود را در آن ثبت کنید تا بتواند وب سایت شما را ردیابی کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد.
البته این ابزار یک ابزار کمکی می باشد و استفاده از آن اجباری نمی باشد ، اما با توجه به گزارشاتی که این ابزار می دهد بهتر است که از این ابزار استفاده نمایید
1-برای ثبت وب سایت خود در
گوگل وبسمتر تو ابتدا نیاز دارید یک حساب gmail داشته باشد پس اگر حساب کاربری جیمیل ندارد ابتدا یک حساب جیمیل بسازد وارد حساب کاربری gmail خود شوید
2-بعد از وارد شدن به حساب کاربری gmail خود به آدرس(
https://www.google.com/webmasters/#?modal_active=none) مراجعه کنید
3-سپس بعد از مشاهد تصویر زیر ، روی دکمه Search Console کلیک نمایید تا وارد صفحه گوگل وبمستر تو شوید
3-بعد از اینکه دکمه Search Console را زدید وارد سرچ کنسول گوگل خواهید شد ، در مرحله بعد شما باید مانند تصویر زیر Add property را انتخاب نمایید
و سپس
4- بعد از اینکه Add property را زدید یک صفحه همانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد که شما می توانید از آن برای ثبت سایت خود استفاده نمایید برای این منظور آدرس وب سایت خود را در باکس زیر قرار دهید و روی continue کلیک نمایید.
در این مرحله از شما می خواهید با استفاده از یکی از روش های زیر اثبات نمایید که وب سایت از آن شما می باشد از جمله مواردی که می توانید اثبات نمایید که وب سایت از آن شما می باشد.
ابزارهای است که در تصویر زیر می باشد (یکی از این ابزارها را انتخاب نمایید و وب سایت خود را ثبت نمایید)
برای این منظور شما می توانید از ابزارهای بالا یکی را برای اثبات مالکیت وب سایت انتخاب نمایید ، در این آموزش ما از روش HTML tag استفاده کرده ایم (همانند تصویر زیر)
و سپس وارد پنل مدیریتی سایت وردپرسی خود شوید و به منو
نمایش -> ویرایشگر
بروید و فایل header.php را انتخاب نمایید و سپس کد meta name="google-site-verification" را که در قسمت HTML tag همانند تصویر بالا بود را کپی نمایید و در پایین ترین قسمت head یعنی قبل از تگ <head/> قرار دهید (همانند تصویر زیر)
در انتها نیز روی veryfiy کلیک نمایید با این چند مراحله وب سایت شما به آسانی ثبت می شود
این منو که اولین منو سرچ کنسول گوگل نیز می باشد برای نمایش آمار بازدیدکنندگان و همچنین آمار صفحات ایندکس شده در موبایل و نمایش آمار صفحات می باشد در تصویر زیر مشاهده می کنید که این منو دارای 3 باکس می باشد که هر کدام از آنها را در ادامه توضیح خواهیم داد
این باکس برای نمایش آمار وب سایت می باشد نکته مهم برای این باکس این می باشد که این باکس آمار وب سایت را در دو روز قبل یا یک روز قبل نمایش می دهد
صفحات برای به نمایش در آمدن در گوگل نیاز می باشد در دیتابیس گوگل
ایندکس شوند این باکس تعداد صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده است را نمایش می دهد لازم به می باشد,
که این باکس دارای دو خط قرمز و سبز می باشد که خط قرمز نمایش دهنده صفحاتی می باشد که به صورت صحیح در گوگل ایندکس نشده اند و دارای شکل می باشند و خط سبز نشان دهنده صفحاتی می باشد که به صورت صحیح در گوگل ایندکس شده اند
کافی است برای پیگیری صفحاتی که ایندکس شده است روی گذینه open report کلیک نمایید تا اطلاعات کامل در اختیار شما همانند تصویر زیر قرار بگیرد
در تصویر بالا شما چهار نوع گزارش مشاهده می کنید
error = صفحانی که در هنگام ایندکس دارای مشکل بوده اند (خطای 500 ، خطای 404)
Valid with warnings = این صفحه برای ایندکس شدن خطایی ندارد ولی یک عال از ایندکس شدن آن جلوگیری می کند مانند بستن دسترسی ربات ها
Valid = صفحه هایی که ایندکس شده اند و مشکلی ندارند
Excluded = صفحات حذف شده - دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث حذف شدن یک صفحه ایندکس شده شود مانند صفحه تکراری ، صفحه با محتوای کم کیفیت ، ریدایرکت کردن صفحه و
این باکس نیز یکسری از گزارش ها در مورد نحوه نمایش یک صفحه و خطاهایی که ممکن است یک صفحه در هنگام نمایش(حالت موبایل ، amp ) داشته باشد را ارائه می دهد
با انتخاب گذینه open report می توانید اطلاعات کاملی در مورد هر نوع نحوه نمایشی(Mobile Usability و AMP) که نوع آن ذکر شده است را مشاهده نمایید
با استفاده از منو Performance شما می توانید گزارش کاملی از بازدید وب سایت خود و همچنین نحوه پیشرفت رتبه های خود در نتایج گوگل را مشاهده نمایید
این منو دارای چهار باکس یا سر ستون می باشد
با استفاده از این باکس نیز می توانید تعداد کلیک های وب سایت خود را مشاهده نمایید این باکس معمولا آمار را برای دو روز قبل یا یک روز قبل نمایش می دهد ،
همچنین با اسفاده از گذینه های باکس زرد رنگ می تواند تعداد کلیک را برای کلمه کلیدی خاص (query) ، برای یک صفحه خاص (pages) ، برای یک کشور خاص (countries) ، برای یک نوع دستگاه(devices) مشاهده نمایید
با استفاده از این باکس می توانید بفهمید که وب سایت شما چندین برا در نتایج گوگل نمایش داده شده است همچنین با اسفاده از گذینه های باکس زرد رنگ این نحوه نمایش را می تواند برای کلمه کلیدی خاص (query) ، برای یک صفحه خاص (pages) ، برای یک کشور خاص (countries) ، برای یک نوع دستگاه(devices) مشخص مشاهده نمایید
با انتخاب این باکس می توانید نرخ کلیک را مشاهده نمایید لازم به ذکر می باشد با استفاده از منوهای باکس زردی که در بالا مشخص شده است می توانید نرخ کلیک را برای یک کلمه کلیدی خاص (query) ، برای یک صفحه خاص (pages) ، برای یک کشور خاص (countries) ، برای یک نوع دستگاه(devices) مشخص مشاهده نمایید
با استفاده از این باکس نیز می توانید میانگین رتبه ها را مشاهده نمایید این منو نیز دارای گذینه های ، کلمه کلیدی خاص (query) ، برای یک صفحه خاص (pages) ، برای یک کشور خاص (countries) ، برای یک نوع دستگاه(devices) می باشد که می تواند برای مشاهده میانگین رتبه ها در موارد مختلف به شما کمک کند
منو URL Inspection نیز یکی دیگر از منو های بسیار مهم گوگل وبمستر تو می باشد که به شما اطلاعات کاملی در مورد یک لینک یا یک آدرس صفحه مشخص می دهد اطلاعاتی که با استفاده از منو URL Inspection می توانید ببنید در تصویر زیر آمده است
به طور خلاصه این ابزار مشخص می کند:
این منو قسمت های بالا یعنی در توضیحات منو ( منو OVEVIEWR) توضیح داده شده است
این منو بسیار مهم می باشد در صورتی که سرعت ایندکس وب سایت شما پایین می باشد شما باید نقشه سایت ایجاد نمایید و در گوگل وبمستر آن را تثب نمایید تا بدین وسیله علاوه بر افزایش سرعت ایندکس مطالب وب سایت خود سرعت بروزرسانی مطالب در گوگل را نیز بالا ببرید
برای این منظور همانند تصویر زیر به منو Sitemaps بروید و در قسمت Add a new sitemap آدرس نقشه سایت خود را وارد نمایید و سپس در انتها برای ثبت نقشه سایت روی submit کلیک نمایید
با استفاده از منو Mobile Usability نیز شما می توانید موبایل فرندلی بودن وب سایت خود را مشاهده نمایید این صفحه نیز دارای دو نوع گزارش valid(صفحات صحیح) error (صفحاتی که دارای مشکل هست) می باشد
لازم به ذکر می باشد در قسمت پایین گزارش یعنی در قسمت Details می توانید اطلاعات دقیق در مورد هر نوع آدرسی یا هر صفحه ای را مشاهده نمایید
با استفاده از منو Manual actions نیز می توانید مشاهده کنید که وب سایت شما جریمه شده است یا نه ، البته لازم به ذکر می باشد که در این قسمت تنها خطاها و همچنین جریمه هایی نمایش داده می شود که به صورت دستی ایجاد شده است (خرید لینک انبوه ، خیر پاپ آپ ، هک وب سایت و.)
در صورتی که عبارت No issues detected با یک تک سبز رنگ نمایش داده شده باشد وب سایت جریمه از نوع Manual actions نمی باشد
طراحی سایت و آموزش
درباره این سایت